עודכן בתאריך:
מהם שירותי דרך?
שירותי דרך הנקראים לעיתים גם "שירותי רכב" או "שירותי גרירה וחילוץ" נועדו לסייע לכם במקרים בהם הרכב מושבת מכל סיבה שהיא, ואין סיכוי שתזיזו אותו ממקומו בכוחות עצמכם. במילים אחרות, כאשר הרכב תקוע ואתם תקועים אתו. היתרון הגדול של שירותי רכב הוא שהם פעילים 24 שעות ביממה במשך 7 ימים בשבוע, למעט ביום כיפור, והנהג לא צריך לחפש עזרה או לאלתר פתרונות שעשויים לסכן אותו על כביש מהיר או בצידי הדרך. הנהג פשוט מתקשר לחברת שירותי גרירה וחילוץ שהוא מנוי אצלה.
שירותי הדרך נתפסים בראש שלנו כחלק מביטוח הרכב, אבל אין בעיה לקרוא לשירותי דרך גם ללא קשר לביטוח.
האם ביטוחי רכב חייבים לכלול שירותי דרך או ביטוח גרירה?
יש אנשים הקוראים לשירותי רכב בשם "ביטוח גרירה" או "ביטוח שירותי דרך וגרירה". כולנו מבינים למה הם התכוונו, אבל זה רק ביטוי. כשאומרים "ביטוח גרירה" מתכוונים לשירות שאתם יכולים לצרף לביטוח הרכב, אם הוא שימושי בעיניכם.
שירותי דרך הם כתב שירות או הרחבה שחברות הביטוח מציעות לרוכשי ביטוח רכב מקיף או צד ג', בתשלום נוסף. יש חברות ביטוח שעובדות עם מספר חברות שירותי דרך, והמבוטח יכול לבחור מביניהן. כדאי לבחור בספק שירותי רכב שקיבל דירוגים גבוהים.
חברת ביטוח אינה יכולה לחייב אתכם לרכוש הרחבת שירותי דרך או לסרב לבטח אתכם כי אינכם מעוניינים בשירותי דרך וגרירה.
במסגרת ביטוח חובה לרכב לא תוכלו לרכוש הרחבה של שירותי דרך. הם ניתנים רק במסגרת ביטוח מקיף וביטוח צד ג.
הביטוי "ביטוח גרירה" משמש גם לרכישת מנוי שירותי דרך באחת מחברות הגרירה הרבות שיש ברחבי הארץ. כאמור, אלה חברות עצמאיות, שחלקן כרתו הסכמי שירות עם חברת ביטוח אחת או יותר, אבל הן אינן מחוייבות בלעדית לחברת הביטוח. כל אדם יכול לפנות אליהן ולרכוש מנוי או לקבל שירות חד פעמי, ללא קשר לביטוח כלשהו.
חברות שירותי דרך מפעילות מוקד, או מענה טלפוני אחר, לקבלת פניות מנהגים שנתקעו. לאחר הבנת הבעיה ישלחו אליכם ניידת שירות או גרר שיחלצו אתכם מהבעיה.
מה היתרונות של מנוי לשירותי דרך וגרירה?
כאמור, מנוי לשירותי דרך יכול להיות במסגרת כתב שירות המצורף לביטוח הרכב שלכם, או ברכישה עצמאית מול ספק שירותי הדרך. בשני המקרים נותן השירות צריך לעמוד בתנאי ההסכם שביניכם.
הסכם עם חברת שירותי דרך מכיל את השירותים שתקבלו, מחיריהם וזמני ההגעה לכל מקום בו נתקעתם.
בכל אחת משתי הדרכים, מנוי שירותי רכב מאפשר לכם ראש שקט במקרה של תקלה המשביתה את המכונית - יש מי שיגיע לחלץ אתכם. אתם יודעים מראש מה כלול בשירות ובאיזה מקרים תדרשו לשלם תוספת כלשהי, לפי המחירון של אותו ספק שירותי דרך וגרירה.
רשימת היתרונות כוללת:
-
וודאות - אתם יודעים מה מגיע לכם במסגרת ההסכם.
-
מחוייבות - שירותי הדרך מחוייבים להגיע למנוייהם, גם אם גשום או יש משחק חשוב וחייבים לספק את השירותים הכתובים בהסכם.
-
נוחות - יש לכם מוקד זמין וחלק מחברות הביטוח מציעות הזמנת שירותי דרך באמצעות האפליקציה שלהן, כמו הראל סוויץ'.
- מחיר נמוך יותר מהמחיר ללקוח מזדמן.
החיסרון העיקרי הוא התשלום החודשי והתשלום הנוסף על כל שירות שאינו חלק מסל השירותים הבסיסי.
אין לכם מנוי שירותי דרך ורכבכם נתקע? תאלצו להתחיל להתקשר למפעילים שונים, לבדוק האם הם מסכימים להגיע אליכם ולערוך השוואת מחירים ולוחות זמנים להגעה בעודכם תקועים לצד הכביש הרועש במכונית המושבתת.
מה עדיף ספק עצמאי או שירותי דרך כחלק מביטוח רכב?
יש שלושה שיקולים חשובים שאתם צריכים להתייחס אליהם: היקף השירות, רמת השירות ומחיר השירות.
אל תחשבו שאם חברת ביטוח עובדת עם ספק שירותי דרך מסויים, היא בחרה רק בספקים עם סטנדרט שירות גבוה. אל תוותרו על השוואת שירותי דרך ובדיקת ביקורות והמלצות.
חפשו המלצות וביקורות של אנשים שאתם מכירים וממקורות אחרים, כדי למצוא חברת שירותי דרך אמינה.
היתרון בכתב שירות של חברת ביטוח הוא שיש למי לפנות במקרה שספק השירות לא עמד בתנאי השירות. אך אם מצאתם מנוי עצמאי משתלם אצל ספק שירותי דרך אמין, אפשר לנסות אותו.
אם תרצו שירותי רכב לרכב המבוטח בביטוח חובה בלבד, תאלצו לרכוש מנוי עצמאי.
מה חשוב לדעת על שירותי דרך בפוליסת ביטוח רכב
- מחיר שירותי הדרך ומחיר התוספות וההשתתפות העצמית נגזרים מסוג הרכב שלכם. רכבים כבדים, רכבי שטח, אופנועים ורכבי תובלה הם בעלי תמחור שונה משל מכוניות פרטיות.
- שירותי הדרך תקפים רק עבור הרכב שעבורו נרכשה פוליסת ביטוח הרכב. אם תחליפו את רכבכם ברכב אחר, ותרצו להמשיך את מנוי שירותי הדרך, עליכם לעדכן את חברת הביטוח וחברת שירותי הדרך לפי הנדרש בכתב השירות. סוכן הביטוח שלכם יכול לעזור לכם בתהליך עדכון הנתונים.
- רוב חברות הביטוח עובדות עם מספר ספקי שירותי דרך. למרות זאת, אתם יכולים לפנות רק אל ספק שירותי הדרך הכתוב בדף פרטי הפוליסה שקניתם, ולא אל כל אחד מהספקים שעובדים עם חברת הביטוח שלכם. אם אינכם זוכרים מי ספק שירותי הדרך שלכם, ניתן לאתרו דרך אתר האינטרנט של חברת הביטוח או באיזור האישי.
- אין הגבלה על מספר הפניות לשירותי דרך, על תדירות הפניות או שעות הפניה.
- בדקו האם יש עלויות כמו השתתפות עצמית או תשלום עבור פניה. ברוב המקרים אין, אבל תמיד חשוב לוודא שאין עלויות נסתרות.
קריאה לשירותי דרך אינה נחשבת לתביעת ביטוח.
כלומר, היא אינה משפיעה על הפרמיה בזמן חידוש הביטוח.
איך לבחור ספק שירותי דרך מבין הספקים המוצעים על ידי חברת הביטוח?
בעת רכישת פוליסת ביטוח מקיף או ביטוח צד ג' הכוללת שירותי דרך, אתם בוחרים ספק מתוך רשימת ספקי שירותי הדרך של חברת הביטוח. חברה זו תלווה אתכם עד לסיום הפוליסה ואתם יכולים להתקשר רק אליה ולא לאף אחד מהספקים האחרים עמם עובדת חברת הביטוח שלכם.
כתב שירות לשירותי דרך הוא אחד בכל חברת ביטוח, וכל אחד מהספקים שלה מחוייב לו, כך שהיקף השירות יהיה דומה בכולן.
היכן נמצא השוני?
- בררו אם יש הבדל במחיר.
- רמת השירות: בררו עם אנשים שאתם מכירים האם נזקקו לשירות והאם היו מרוצים. מעבר לכך, תוכלו לבדוק מה אומרים עליהם ברשתות החברתיות וגם בפורומים של מכוניות ואיזה ביקורות הם קיבלו - הרשת מלאה במידע. קחו בחשבון שלעיתים חברות הגרירה נעזרות קבלנים חיצוניים שרמתם אינה אחידה.
אם קיבלתם שירות גרוע - תתלוננו בחברת הביטוח, תדרשו פיצוי וגם שיעבירו אתכם לנותן שירות אחר וטוב יותר. אתם אמורים לקבל שירותי דרך שמגיעים בזמן ושהטיפול שלהם לא גורם נזק נוסף לאוטו (אפילו במקרים המיוחדים שעליהם מוגדר שאין אחריות כמו רכב שמעביר מטען או כמבקשים לפרוץ לאוטו נעול, זכותכם שנותן השירות ישתדל לשמור על הרכב). לחברת הביטוח יש אינטרס שהרכב שלכם לא יפגע - היא לא מעוניינת לשלם על נזק שנוצר כתוצאה מגרירה או טיפול לקוי.
אם תתעקשו היא תעביר אתכם לספק שירותי דרך אחר, כדי לא לאבד אתכם לטובת חברת ביטוח אחרת.
טיפים להתנהלות מול ספק שירותי דרך
נתקעתם, התקשרתם לשירותי דרך ועכשיו אתם ממתינים להגעת הגרר. איך לוודא שתקבלו שירות טוב ושהרכב לא יפגע על ידי שירותי הגרירה?
- להקליט את השיחות עם המוקד. כך יהיה תיעוד מתי התקשרתם ומתי הגיע איש השירות, וגם מה נקבע בשיחה - איזה פרטים מסרתם על הרכב, התקלה ולאן להביא אותו. מה הפעולות שהמחלץ יבצע, והאם הן נחשבות לחילוץ בסיסי או בתשלום.
- אם אתם מקבלים שירות גרוע ומזלזל מהמוקד או עיכובים מעבר לזמן הרשום במנוי - שיקלו לפנות לחברת שירותי דרך עם ביקורות גבוהות, גם אם אינכם מנויים שלה. זו יכולה להיות הדרך הקלה והנכונה לשמירה על הרכב ולהגיע הביתה בשלום.
- לרוקן את המכונית מכל דברי ערך. אם זה בלתי אפשרי, לתעד ולצלם את תכולת האוטו וליידע את המחלץ שזה מה שעשיתם.
- לצלם את הרכב ומצבו לפני הגעת איש השירות. כך, אם במהלך הגרירה ישברו חלון או מראה, תוכלו להוכיח מי האחראי.
- ללוות את הרכב, עד שאיש השירות מסיים לטפל בו או עד שמתחילה הגרירה למוסך. אם הגיע אדם בלתי מקצועי ואתם חוששים שהרכב ינזק בטיפולו (החל מהפלת הרכב מהגרר ועד שריטת הצבע), עדיף לשחרר אותו לדרכו ולחפש חברת שירותי דרך אחרת.
- אם הרכב טופל, לוודא בנוכחות איש השירות שהרכב פועל וניתן להתניע ולנסוע.
מה כוללים שירותי רכב במסגרת פוליסות ביטוח רכב?
כל חברות הביטוח מציעות כתב שירות בסיסי של "שירותי דרך וגרירה", המתייחס לחילוצים קלים.
יש חברות ביטוח המציעות, בתשלום נוסף, כתבי שירות שמרחיבים את השירות הבסיסי.
כשאנחנו חושבים על שירותי רכב, אנחנו חושבים על שירותי גרירה לרכב שנתקע, אך שירותי רכב כוללים אפשרויות סיוע נוספות לנהג שנתקע בצד הדרך מסיבות אלה או אחרות.
שירותי רכב בסיסיים במסגרת כתב השירות המצורף לביטוח רכב מכסים גרירה, חילוץ, התנעה ותיקוני דרך קלים.
עם זאת, החלפת חלפים או אביזרים, החלפת גלגל, וכן שירותים נוספים הרשומים בכתב השירות (רשימת השירותים והטיפולים המלאה נקבעת על ידי חברת הביטוח), יהיו בתשלום נוסף שתשלמו ישירות לחברת שירותי הרכב, בהתאם למחירון החברה. בדרך כלל תנתן הנחה כלשהי על מחיר המחירון למבוטחים.
אין הגבלה על מספר הפעמים שמזעיקים שירותי דרך והשימוש בשירותיהם אינו נחשב לתביעת ביטוח ולכן אינו משפיע על גובה הפרמיה העתידית.
יש הגבלה על מספר הפעמים שתוכלו לקרוא לשירותי הדרך במסגרת אותה תקלה, בקצרה: תקלה אחת שווה טיפול אחד בחינם. מעבר לכך תדרשו לשלם לספק שירותי הרכב, או להוכיח שמדובר בתקלה אחרת לגמרי וממש לא קשורה לתקלה הקודמת. הוכחה כזו יכולה להיות מסמך המעיד שהתקלה הקודמת תוקנה או להראות שהתקלה החדשה היא במערכת אחרת של הרכב או נובעת מאירוע שקרה לאחר סיום הטיפול בתקלה הקודמת. גם מספר הימים והשבועות שעברו בין שני המקרים יכולים להעיד שמדובר בתקלה נפרדת. במקרי מחלוקת רוב חברות הביטוח קובעות תהליך פניה לשמאי שיפסוק בענין.
חברת שירותי דרך לא תענה לקריאות במצבים בהם נותן השירות מעמיד את עצמו בסכנה, למשל: בזמן שיטפון, מלחמה, פעולות איבה, פיגוע או אירוע טבע קיצוני.
בכל חברת ביטוח יש פירוט של המצבים בהם לא ינתן שירות.
היכן ומתי ניתנים שירותי דרך של חברות הביטוח השונות?
שירותי הרכב ניתנים בכל רחבי ישראל, כולל יהודה ושומרון. כל חברות הביטוח מגבילות את השירות במקרים הבאים: לא יכנסו לשטחי האוטונומיה/הרשות הפלסטינית או כל מקום שאינו בריבונות ישראל. לא יכנסו לשטחים ואיזורים שרשות מוסמכת קבעה שאין להכנס אליהם או שיש לגביהם איסור כניסה מטעמים בטחוניים.
פרט למגבלות אלה, שירותי הדרך אמורים להגיע לכל מקום ולקחת את רכבכם אל כל מקום שתרצו.
מגבלה גיאוגרפית נוספת שרוב חברות הביטוח מכניסות לכתב השירות היא שלא ינתן שירות לרכב הנמצא במוסך או במקום הקרוב אליו, חלק מדייקות וקובעות מרחק של 50 מטר או 500 מטר ממוסך.
עוד מגבלה, הנובעת מאילוצי גודל רכב החילוץ, היא שרוב ספקי שירותי הדרך לא יטפלו ברכב הנמצא בחניון מקורה. חלקן כן מחזיקות רכבי שירות קטנים מספיק, אך לא תמיד זה הכלי המתאים לטיפול בבעיה. אם כן יטפלו ברכב הנמצא בחניון, המבוטח ישלם את עלות החניון ועלויות אחרות.
שירותי דרך ניתנים 24/7, כלומר 7 ימים בשבוע מסביב לשעון. היום היחיד בו שירותי דרך וגרירה אינם פעילים הוא ביום כיפור. רוב חברות הביטוח קובעות כי 3 שעות לפני ואחרי יום כיפור לא ינתן השירות. במספר חברות ביטוח נקבעים זמנים שונים מעט כמו מצהרי ערב כיפור.
זמן הגעה של רכב שירות עומד על 5 שעות מרגע הקריאה ברוב חברות הביטוח, אבל יש חברות המתחייבות ל-3 שעות, ויש חברות המתחייבות שבמקרה של תאונת דרכים יגיעו גם תוך 90 דקות. קריאה להגיע לאיזור מרוחק מהמרכז, קשה להגעה או מסוכן לא שונה מהגעה לכל מקום אחר, אך בפועל, צפוי שזמני ההגעה יהיו ארוכים יותר. קיימים כתבי שירות המעניקים שירות VIP בהם הנציג יגיע תוך שעה מרגע הקריאה. לעומתם יש חברות ביטוח המסתפקות בביטוי העמום "יגיע מהר ככל האפשר" שאותו ניתן לפרש גם כ"מתי שמתאים לנו", ולמען האמת יש כמה חברות שירותי רכב שזה בדיוק הקו המוביל בשירות שהן נותנות, אך יש גם חברות שיגיעו ביעילות ודייקנות ויחלצו את הרכב.
בדקו בכתב השירות האם יש תנאים ומגבלות נוספים לשירות, למשל:
- כתב שירות הדורש גישה ישירה ונוחה לרכב הוא בעייתי.
- מהם תנאי השירות כאשר הרכב נגרר לאחר שעות הפעילות של המוסכים ונלקח לאחסון - חשוב לוודא מה רמת האחריות של ספק השירות לשלמות הרכב ותכולתו במשך הלילה, האם יגרור אותו למוסך בבוקר, האם נדרש תשלום נוסף וכל תנאי מגביל אחר.
מהם שירותי דרך בסיסיים המכוסים בכתב השירות?
כתבי השירות של חברות הביטוח מספקים שירותי דרך בסיסיים, שהם בגדר עזרה ראשונה למכונית שנתקעה, ללא תשלום נוסף.
שירותי רכב בסיסיים כוללים:
שירותי גרירה - גרירה תתבצע כאשר הרכב מושבת והמכונאי שהגיע אינו יכול להפעילו או לתקנו במקום. שירות הדרך הבסיסי מתייחס לגרירה מדרך סלולה או לצידה (קרוב לדרך), באמצעות רכב גרר תקני. שימו לב שיש חברות המצמצמות את השירות לדרך סלולה בלבד, ולא יגררו רכב גם אם הוא קרוב לדרך. יש חברות ביטוח שמרחיבות את מספר סוגי הגרר בשירות הבסיסי.
הגרירה תתבצע מכל מקום בישראל אל כל מקום אחר בישראל. השירות כולל גרירה אל מוסך, או אם הגרירה היתה בשעות בהן המוסכים אינם פעילים – לאחסון לילי ובבוקר האוטו יועבר למוסך שבחרתם. יש חברות ביטוח שאינן מתחייבות על העברה ישירה, ומבחינתן הרכב יכול לעבור מגרר אחד אל גרר אחר, כל עוד יגיע בסוף אל היעד. התוצאה - עלולים לעבור כמה ימים עד הרכב יגיע למוסך ויש סיכוי גבוה שיספוג נזקים בדרך. יש חברות הביטוח דורשות תשלום על האחסנה הלילית וחלקן גם על הגרירה ממקום האחסנה אל המוסך.
כתבי השירות מתייחסים גם לנסיבות בהן המכונית נתקעה. רובם כוללים גרירה כתוצאה מתאונת דרכים, גניבה או תקלה ברכב, אך יש המגבילים רק לנסיבות של תאונת דרכים בלבד, או שלא יגררו רכב שהתחפר בחול או בוץ. לעומת זאת, יש חברות ביטוח שאמנם לא מכסות החלפת גלגל ברכב, אך שירותי הגרירה שלהן כוללים את העברת הרכב אל הפנצ'ריה הקרובה
יש חברות ביטוח המגבילות את הגרירה אל יהודה ושומרון. בכל מקרה לא תתבצע גרירה לאוטונומיה או לאיזורים שהכניסה אליהם הוגבלה על ידי הרשויות.
קיימים מקרים בהם הספק לא יסכים לגרור את הרכב, מסיבות בטחוניות, השבתת הרכב כתוצאה מספורט תחרותי או שגורם לא מוסמך טיפל ברכב וגרם לו נזק וסיבות נוספות. בדקו את הגדרת תנאי הגרירה בפוליסה המוצעת לכם.
שירותי דרך של חברות הביטוח כוללים חילוץ רכב בסיסי - חילוץ יתבצע כאשר הרכב מושבת והמכונאי שהגיע אינו יכול להפעילו או לתקנו במקום. חלק מחברות הביטוח יספקו לנהג מונית או העברה למקום כלשהו בתנאים מסויימים, למשל לאחר תאונת דרכים. חברות ביטוח שונות מציבות תנאים שונים, כמו קרבה לדרך. חלקן כוללות בחילוץ הבסיסי גם במקרי תקלה ברכב או גניבת רכב והשארתו לצד הכביש. חברות ביטוח אחרות מחלצות רכבים רק בעקבות תאונת דרכים. כל חברות הביטוח מגבילות את אורך החילוץ למשך זמן שאינו עולה על 15 עד 20 דקות ולחילוץ על ידי רכב גרר תקני והציוד שבו.
התנעה - ספק שירותי הרכב יכול לשלוח ניידת שירות שתנסה להתניע את הרכב התקוע, במקרים של תקלה במערכת ההצתה או המנוע או בעיה במצבר. החלפת מצבר תהיה בתשלום. בעל הרכב אמור לקחת את הרכב שהותנע ישירות למוסך לטיפול, אלא אם בשעת הטיפול ברכב המוסכים כבר סגורים. במקרה זה, חלק מחברות הביטוח יאשרו התנעה נוספת ללא תשלום בשעות הבוקר המוקדמות ביום שלמחרת (עד 8:00 בבוקר), כדי שהמבוטח יוכל להגיע למוסך. אחרות יגבו תשלום על התנעה נוספת.
תיקוני דרך קלים - אין הגדרה מדוייקת מהם תיקוני דרך קלים הכלולים בשירות. הכוונה לתיקונים זמניים שנציג חברת שירותי הדרך יכול לערוך במסגרת הכלים שיש לו ושנדרשים על מנת להביא את הרכב למוסך לצורך תיקון מלא. אם תיקונים אלה כוללים החלפת חלקים או אביזרים ברכב, אתם תשלמו עבורם לפי מחירון הספק.
דלק - חלק מחברות הביטוח כוללות בשירותי הדרך המכוסים בהן גרירה לתחנת דלק במקרה בו נתקעתם ללא דלק, או שיביאו לכן דלק (רק בכמות המספיקה להגעה לתחנת דלק), חברות ביטוח אחרות יגבו תשלום על כך. יש גם מקרים נדירים יותר בהם חברת שירותי הדרך תתפקד כמו שירות הסעות שלוקח את המבוטח אל תחנת הדלק, שם הוא יקנה דלק ואז תחזיר אותו אל הרכב שלו. בכל מקרה מומלץ שנותן השירות ישאר לידכם עד שהרכב יתודלק, יותנע ותוודאו שהוא תקין וניתן לנסוע בו.
בעיה שמקורה במנעול, מפתחות שננעלו ברכב או אמצעי מיגון - יש חברות שאינן מטפלות במצב זה, בעוד אחרות כן יטפלו, אך בתשלום נוסף וללא אחריות על נזק שעלול להגרם לרכב.
החלפת גלגל - רוב חברות שירותי הדרך לא יגררו רכב שנדרשת בו החלפת צמיג, אלא יחליפו את הצמיג (יש יוצאות דופן שגם יגררו את הרכב לפנצ'ריה). לעיתים קרובות זה שירות בתשלום, אך יש חברות ביטוח הכוללות החלפת גלגל במסגרת שירותי הרכב הבסיסיים, אם יש לכם גלגל רזרבי תקין וגם כל האביזרים וחלקי הרכב הנדרשים נמצאים ותקינים. הגבלות נפוצות על שירות החלפת גלגל: השירות לא ינתן בגולן ובערבה, לא ינתן על יותר מגלגל אחד או עבור גלגל שחובל בזדון.
מי שבסיכון לחילוץ מורכב, למשל מי שנוהג עם הרכב בשטח או מי שמעוניין בשירות מורחב, כמו רכב חלופי - לפני שהוא בוחר ביטוח כדאי שיוודא מהי רמת השירות ותכולת השירות שחברת הביטוח מציעה במסגרת שירותי דרך והגרירה.
חברות הביטוח לא יטפלו ברכב עמוס בסחורה, ואם כן, הן לא יהיו אחראיות לסחורה או המטען. הן גם לא יטפלו ברכב שרשות מוסמכת הורידה מהכביש או שאין לו רשיון רכב.
שירותי דרך לרכב חשמלי
שירותי דרך לרכב חשמלי דומים לשירותי גרירה לרכב אחר, כולל זמינות השירות, זמן הגעה והגבלות על השירות. יש כמה התאמות לרכב חשמלי:
- חילוץ רכב בסיסי יעשה על ידי גרר תקני המותאם לגרירת רכב חשמלי. פרט לכך, תנאיו זהים לחילוץ בסיסי לרכב בנזין.
- טעינת רכב (מקביל ל"תדלוק" ברכב בנזין) - אם השירות מכסה תדלוק או גרירה לתחנת דלק, הוא יספק גם טעינה או גרירה לעמדת טעינה. אם אינו מספק אותם או מספק בתשלום- כך יהיה לגבי טעינה. טעינת הרכב מוגבלת בדרך כלל בזמן הטעינה או באחוזי הטעינה (טעינה שתספיק עד להגעת הרכב לעמדת הטעינה הקרובה) או שניהם.
הטעינה מוגבלת לרכב תקין ושאין סכנה בטיחותית בהטענתו.
- השירות ינתן על ידי נותני שירות מקצועיים לסוג השירות. במכוניות חשמליות יש שונות רבה, וגרר שמתאים לאחת לא יתאים לאחרת. גם הטיפול אינו דומה ועליכם לברר שיש עובדים מיומנים המתמחים בטיפול ברכב שלכם. אל תקחו שירותי דרך לפני שביררתם האם לספק יש ידע ואמצעים לטפל ברכב שלכם.
איזה שירותי דרך ניתן לקבל בתשלום נוסף?
כל דבר שאינו חלק משירותי הדרך הבסיסיים - משלמים עליו. חלק מחברות הביטוח מציעות הרחבות לכתב השירות של שירותי הדרך, עם שירותים נוספים או מצבים נוספים שיזכו בשירות. גם כתב השירות הבסיסי מאפשר לקבל שירותים נוספים, תמורת תשלם לספק. התשלום מגיע במספר דרכי תמחור:
א. מחיר המוצר, למשל: מחיר מיכל דלק, מצבר, חלפים.
ב. אספקת אביזר או חלפים באופן זמני עד לטיפול במוסך - נהוג לגבות סכום לביטחון שמוחזר כאשר מחזירים את האביזר.
ג. שירותים שאינם בסל או כאשר הרכב נתקע בעקבות אירוע שאינו מכוסה בכתב השירות - גובים עליהם לפי מחירון הספק.
עם זאת, קיימות חברות ביטוח אשר השירותים הבאים, כולם או חלקם, אינם מגובים בכתבי השירות שלהן, גם לא בתשלום נוסף או דרך הרחבה שמרחיבה את השירות הבסיסי.
גרירה וחילוץ מעבר לשירות הבסיסי - הכוונה למקרים בהם הרכב נתקע בנסיבות שאינן כלולות בשירות הבסיסי. למשל: גרירה מאיזורים רחוק מהדרך (למשל אם הרכב נפל לואדי), גרירה הדורשת סוג אחר של גרר, גרירה של רכב עמוס במטען או שנתקע עקב ספורט תחרותי או כל הגבלה אחרת המנויה בפוליסת הביטוח. חלק מכתבי השירות של חברות הביטוח יאפשרו גרירה בתנאים אלה בתשלום נוסף לפי מחירון הספק, ואחרות לא יספקו את השירות כלל.
רוב חברות הביטוח מאפשרות לחלץ בתשלום נוסף את הרכב מתנאי דרך קשים כגון שקיעה או התחפרות בחול, וכן חילוץ שאורכו מעל 20 דקות או כל חילוץ אחר מעבר לחילוץ הבסיסי שנקבע בכתב שירותי הדרך.
אספקת דלק - כאמור, ברוב המקרים גובים תשלום על הבאת דלק או על גרירת הרכב לתחנת דלק.
החלפת צמיג - ניידת השירות יכולה לספק בסל שירותי דרך בסיסי החלפת גלגל רזרבי אם הוא קיים ברכב או גרירה לתיקון, אך בחלקן שירות זה אינו בסל הבסיסי. אספקת גלגל אחד או יותר (אם אין רזרבי או אם יותר מגלגל אחד נפגע) ותיקונים נוספים – יהיו בתשלום, או שלא ינתנו כלל. קיימות חברות ביטוח שאינן מספקות שירות החלפת גלגל אם הרכב נתקע באיזורים מרוחקים מהמרכז.
החלפת חלפים, אביזרים, חלקים ונורות - כל חברות הביטוח מחייבות בתשלום על החלפת חלפים וחלקים שנדרשו במסגרת תיקוני דרך קלים המאפשרים לרכב להגיע למוסך. חלק מחברות הביטוח מאפשרות החלפת נורות וחלקים אחרים בתשלום נוסף עבור אותם חלקים.
תקלת מיגון או מפתחות שננעלו בפנים - מקרים הדורשים טיפול של מנעולן או טיפול הנובע מאובדן או תקלה במפתחות (כולל נעילת המפתחות בתוך הרכב, שבירת המפתח בתוך המתג) או באמצעי המיגון של הרכב כמו אימובילייזר או שלט הרכב. קיימות חברות ביטוח הכוללות שירות זה בתשלום חד פעמי. יש חברות ביטוח המספקות הרחבה בתשלום הכוללת פריצה לרכב שמפתחותיו ננעלו בתוכו, לעתים תמורת סכום חד פעמי נוסף. חברות ביטוח אחרות אינן מספקות טיפול בתקלת מיגון.
רכב חלופי – רכב חלופי אינו חלק מכיסוי שירותי דרך. רכב חלופי מטופל בפוליסה של ביטוח מקיף או ביטוח צד ג' ולפעמים גם בהרחבה המגדילה את שירותי הדרך. אם האפשרות לרכב חלופי חשובה לכם, בדקו את פוליסת הביטוח שהוצעה לכם וראו האם חברת הביטוח מספקת רכב חלופי ובאיזה תנאים. לאחר שכל זה נאמר, יש חברות ביטוח הכוללות שירות רכב חלופי בתשלום נוסף במסגרת שירותי רכב שהן מציעות, ויש אחרות הכוללות הסעה של הנהג מהמקום בו רכבו נתקע.
סיכום
לסיכום, שירותי דרך הם תוספת יעילה בעת צרה. אם סוג העבודה או התחביבים שלכם עשויים להגדיל את הסיכוי להשתמש בשירותיהם, אל תוותרו עליהם. חברת שירותי דרך שיודעת לתת מענה מקצועי ויעיל תיצור את ההבדל בין סיוט בדרכים לרכב שמגיע למוסך בזמן סביר.
להשוואת מחירי ביטוח רכב >>